Skip to content

Szele Tamás: X – a szuperterjesztők pokoli világa

Elon Musk valószínűleg nagyon meg fogja bánni ezeket a lépéseit, talán nem is sokára.

Table of Contents

Olvasóink megszokhatták, hogy havonta közreadjuk a NewsGuard nevű, a sajtó tisztaságán őrködő és a dezinformáció ellen küzdő szervezet havi eredményeit. A novemberi igen érdekesre sikerült: belátható, hogy az X – amíg csődbe nem megy – a legtisztességtelenebb üzletvitelre rendezkedik be, és sajnos hirdető ügyfeleit is besározza ezzel.

Kiderült, hogy az X és a félretájékoztatási szuperterjesztők osztoznak az Izrael-Hamász háborúról szóló hamis vagy kirívóan félrevezető állításokból származó reklámpénzeken.

A NewsGuard 86 nagy hirdető – köztük vezető márkák, oktatási intézmények, kormányok és nonprofit szervezetek – hirdetését azonosította az összesen 92 millió X-felhasználó által látott virális posztokban, amelyek hamis vagy kirívóan félrevezető állításokat közöltek az Izrael-Hamász háborúról.

Az X-en több tucat nagy márka, kormányok, oktatási intézmények és nonprofit szervezetek programozott hirdetései jelennek meg a hírfolyamban közvetlenül a virális posztok alatt, amelyek hamis vagy kirívóan félrevezető állításokat közölnek az Izrael-Hamász háborúról – derült ki a NewsGuard elemzéséből. Az X által az „alkotók” számára bevezetett új reklámbevétel-megosztási program feltételei szerint az e szervezetek által generált reklámbevételek egy részét nyilvánvalóan megosztják a félretájékoztatás szuperterjesztőivel.

A NewsGuard elemzői november 13. és november 22. között megvizsgálták azokat a programozott hirdetéseket, amelyek 30 olyan virális tweet alatti adatfolyamban jelentek meg, amelyek hamis vagy kirívóan félrevezető információkat tartalmaztak a háborúról. A programozott hirdetéseket algoritmusok segítségével szolgáltatják, hogy a digitális reklámokkal a megfelelő online olvasókat célozzák meg. A márkák általában nem választják ki, hogy hol futnak a programozott hirdetések, és valójában nincsenek is tisztában azzal, hogy hol jelennek meg a programozott hirdetéseik.

Ezt a 30 vírusos tweetet az X tíz legádázabb Izrael-Hamász háborúval kapcsolatos félretájékoztatója tette közzé; ezeket a fiókokat a NewsGuard korábban már azonosította, mint a konfliktusról szóló dezinformációk visszaeső terjesztőit. Az X adatai szerint ez a 30 tweet összesen több mint 92 millió nézőt ért el. Minden egyes tweetet átlagosan 3 millióan láttak.

A 30 tweet a háborúval kapcsolatos legkirívóbb hamis vagy félrevezető állítások közé tartozott, amelyeket a NewsGuard már korábban megcáfolt az interneten terjedő legjelentősebb hamis és félrevezető állításokat tartalmazó Misinformation Fingerprints adatbázisában. Ezek közé tartozik, hogy a Hamász 2023. október 7-i, Izrael elleni támadása „hamis zászlós” művelet volt, és hogy a CNN rendezte meg a 2023. októberi rakétatámadásról készült felvételeket, mely egy izraeli híradós stábot ért. A tweetek felét (15) a Community Notes, az X tömeges tényellenőrző funkciója gyanúsnak jelölte meg, ami az X üzletpolitikája szerint nem tette volna őket jogosulttá a reklámbevételre. A másik felükön azonban nem szerepelt közösségi bejegyzés. A NewsGuard olyan nagy márkák reklámjait találta a közösségi bejegyzéssel ellátott és a közösségi bejegyzés nélküli posztokban, mint a Pizza Hut, az Airbnb, a Microsoft, a Paramount és az Oracle (erről bővebben alább).

A NewsGuard elemzői összesen 86 nagy márka, nonprofit szervezet, oktatási intézmény és kormányzat 200 hirdetését azonosították, amelyek a 30 tweetből 24 alatt jelentek meg. A többi hat tweetben nem szerepeltek hirdetések. (Az X-en a hirdetések „tweetekként” jelennek meg, amelyeket a felhasználóknak a hírfolyamban mutatnak meg.) A NewsGuard által talált hirdetéseket öt országban: az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Olaszországban az interneten saját X-fiókjukat használó elemzőknek szolgáltatták ki.

A NewsGuard jelentése azt követően készült, hogy az Apple, a Disney és az IBM kivonta hirdetéseit az X-ről, miután a tulajdonos Elon Musk elismerően nyilatkozott egy antiszemita posztról a platformon. A NewsGuard e-mailben küldött kérdéseire a NewsGuard megállapításairól és a tévinformációkat előremozdító tweetek alatti feedekben megjelenő hirdetésekről az X sajtóirodája automatikus választ küldött: „Most nem érünk rá, kérjük, később térjen vissza”.

November 21-én, miután a NewsGuard megkereste az X-et a jelentéssel kapcsolatban, Musk tweetelt: „Az X Corp a gázai háborúval kapcsolatos hirdetésekből és előfizetésekből származó összes bevételt az izraeli kórházaknak és a Vöröskeresztnek/Félholdnak adományozza Gázában”. Nem világos, hogy Musk mit értett a „gázai háborúval kapcsolatos reklámokból és előfizetésekből származó bevétel” alatt, és azt sem kommentálta, hogy sok vagy minden ilyen fiók tulajdonosa osztozik-e az X bevételein a dezinformációk terjesztéséért. A NewsGuard november 22-i megkeresésére, amelyben Musk bejelentésével kapcsolatban kértek pontosítást, az X sajtóosztálya ismét egy automatizált válasszal válaszolt.

2023. október 29-én az X tulajdonosa, Elon Musk közölte, hogy azok a kommentelők, akiknek a hozzászólását a Community Notes megjelölte, nem jogosultak az adott hozzászólás alatt megjelenő hirdetési összegekből származó részesedésre. Ennek ellenére a NewsGuard 70 jelentősebb szervezet vagy vállalkozás hirdetését találta meg a háborúval kapcsolatos félretájékoztatást népszerűsítő 15 tweetből 14-en, amelyeken nem szerepelt a Community Note tényellenőrző bejegyzése. Ez azt jelenti, hogy az X háborúval kapcsolatos félretájékoztatásainak legrosszabb indulatú terjesztői közül néhányan valószínűleg jogosultak lettek volna a nagyobb szervezetek hirdetési díjából járó részesedésre.

A NewsGuard például 22 nagy szervezet hirdetését találta Jackson Hinkle három olyan, a háborúval kapcsolatos hamis állításokat népszerűsítő tweetjén, amelyeken nem szerepelt közösségi bejegyzés. Hinkle egy kommentátor, aki magát „amerikai konzervatív marxista-leninistaként” írja le, és a NewsGuard megállapítása szerint több tucat álhírt és félrevezető állítást terjesztett a háborúról.

A NewsGuard elemzőinek többek között az Oracle, a Pizza Hut és az Anker hirdetései jelentek meg a Hinkle által 2023. október 12-én közzétett tweet alatt, amely azt a hazug állítást terjesztette elő, hogy a Daily Wire podcast házigazdája, Ben Shapiro mesterséges intelligenciát használt, hogy egy Hamasz által megölt gyermek képét generálja. Hinkle tweetjét november 20-ig 22 millióan látták. A programozott hirdetés természetéből adódik, hogy a márkák nincsenek tisztában azzal, hol jelennek meg a hirdetéseik, és kiket támogatnak a hirdetéseik.

A Pizza Hut hirdetése például Jackson Hinkle tweetje alatt jelent meg, amely azt a hamis állítást terjesztette, hogy Ben Shapiro mesterséges intelligenciát használt a Hamász által megölt gyermek képének létrehozásához.

„Szent sz*r” – mondta Hinkle. „A kép, amit Ben Shapiro 'megégett csecsemőtetemnek' próbált beállítani, egy mesterséges intelligencia által generált hamis kép volt!” Valójában nincs bizonyíték arra, hogy a fotót – amelyet először az izraeli kormány osztott meg – mesterséges intelligencia segítségével generálták volna. Hany Farid, a Berkeley Egyetem Informatikai Karának professzora a 404 Media technológiai híroldalnak elmondta, hogy a csecsemőről készült képen „semmi jele annak, hogy mesterséges intelligencia hozta volna létre”. Azt mondta: „A szerkezeti konzisztenciák, a pontos árnyékok, a mesterséges intelligenciánál megszokott műalkotások hiánya – ez arra enged következtetni, hogy még csak részben sem mesterséges intelligencia generálta”. Az X poszt november 20-án nem tartalmazott közösségi megjegyzést, ami azt jelenti, hogy Hinkle valószínűleg jogosult volt a hirdetések megosztásából származó bevételre.

Hasonlóképpen, a NewsGuard 36 nagy hirdető hirdetését találta meg (néhány szervezet többször is megjelent) a @ShadowofEzra szélsőjobboldali kommentátor három tweetjén, amelyek a háborúval kapcsolatos félretájékoztatást terjesztették elő. A három tweet egyike sem tartalmazott közösségi megjegyzést.

Az egyik tweetben, amely azt a megalapozatlan állítást terjesztette elő, hogy a Hamász 2023. október 7-i, Izrael elleni támadása „hamis zászlós” művelet volt, a NewsGuard elemzői a Paramount, a Microsoft, az ABB Robotics robotikai vállalat, a Mediobanca olasz befektetési bank és a Sappi Group nyersanyagipari vállalat hirdetését látták. „Itt a megerősítése annak, hogy az Izraelben zajló események megrendezettek” – állt a @ShadowofEzra tweetjében. „Mennyire lehetsz hülye, ha elhiszed, hogy a Hamász képes megszállni Izraelt szárazföldön, levegőben és tengeren... Vagy hagyták, hogy megtörténjen, vagy ők csinálták”. A posztot 2023. november 21-ig 1,1 milliószor nézték meg. (November 17-én a Paramount közölte, hogy leállította a hirdetéseket az X-en. A Paramount hirdetését még e bejelentés előtt mutatták meg az elemzőknek.)

Hasonlóképpen az Airbnb, a Virgin Group, az Asus tajvani technológiai vállalat, a The Dispatch konzervatív médiavállalat és a több milliárd dolláros svéd higiéniai vállalat, az Essity hirdetései is megjelentek Matt Wallace konzervatív kommentátor olyan bejegyzése mellett, amely alaptalanul állította, hogy a Hamász Izrael elleni támadása „belső munka” volt. A poszt nem tartalmazott közösségi bejegyzést, és november 21-ig 1,2 millió megtekintést ért el.

Érdemes megjegyezni, hogy ahhoz, hogy az X reklámbevételek megosztására jogosultak legyenek, a fiókok tulajdonosainak három konkrét feltételnek kell megfelelniük: előfizetőnek kell lenniük az X Premiumra (havi 8 dollár), legalább ötmillió szerves megjelenést kell gyűjteniük a posztjaikban az elmúlt három hónapban, és legalább 500 követővel kell rendelkezniük. A NewsGuard által elemzett 10 szuperterjesztő fiók mindegyike megfelel ezeknek a kritériumoknak.

Kormányok, nonprofit szervezetek is finanszírozzák közvetve az Izrael-Hamász háborúval foglalkozó félretájékoztatási gépezetet

A NewsGuard által azonosított 200 háborús félretájékoztatást tartalmazó szuperterjesztő posztokon megjelenő hirdetés közül 26 kormányhoz kötődő szervezethez tartozott, beleértve kormányzati ügynökségeket, állami tulajdonú vállalatokat és állami külföldi médiumokat.

A NewsGuard például az FBI hirdetését találta Jackson Hinkle 2023. november 9-i posztján, amely azt állította, hogy egy videófelvételen

 egy izraeli katonai helikopter saját állampolgáraira lőtt. A poszt nem tartalmazott közösségi bejegyzést, és november 20-ig több mint 1,7 millió alkalommal tekintették meg.

„IZRAEL ELISMERI, hogy saját polgáraikra lőttek APACHE támadóhelikopterrel!” írta Hinkle a videóra mutató bejegyzésben. A GeoConfirmed, egy nyílt forrású hírszerzési nyomozócsoport szerint a videó valójában azt mutatja, hogy az izraeli légierő repülőgépei támadásokat hajtanak végre a Hamász ellen a Gázai Övezet felett.

Az FBI hirdetése, amely Hinkle tweetje alatt jelent meg, az FBI-nak a gyűlölet-bűncselekmények megállítása érdekében végzett munkáját népszerűsítette. „A gyűlölet-bűncselekmények nemcsak az áldozatoknak okoznak kárt, hanem félelmet is keltenek a közösségekben” – állt a hirdetésben. „Az #FBI elkötelezett a gyűlölet-bűncselekmények elleni küzdelemben és az áldozatok igazságszolgáltatásának keresésében”. A NewsGuard november 20-án két e-mailben és egy kapcsolatfelvételi űrlapon küldött üzenetet az FBI-nak, amelyben arról érdeklődött, hogy a hirdetést szándékosan helyezték-e el. Válaszában az FBI szóvivője nem kívánt nyilatkozni, és a NewsGuardot az X-hez irányította a hirdetések platformon való elhelyezésével kapcsolatos kérdések miatt.

A kormányzati szervektől származó egyéb hirdetések között szerepelt az állami tulajdonú Abu Dhabi National Oil vállalat hirdetése egy olyan tweet alatt, amely alaptalanul azt állította, hogy egy palesztin blogger színleli a háborúban szerzett sérüléseket; a tajvani kulturális minisztérium hirdetése egy olyan poszt alatt, amely tévesen azt állította, hogy egy videó szerint Izrael saját civil polgáraira nyitott tüzet; és a China Global Television Network (CGTN) – egy, a kínai kormány tulajdonában lévő műsorszolgáltató – hirdetése egy Matt Wallace által írt poszt alatt, amely azt sugallta, hogy 9/11 egy „hamis zászlós támadás volt az izraeli kormány részéről”. November 21-én egyik posztban sem szerepeltek közösségi bejegyzések.

A NewsGuard egy maroknyi nonprofit szervezet és oktatási intézmény hirdetését is megtalálta, amelyek a háborúval kapcsolatos félretájékoztatást elősegítő tweeteken hirdettek. Például a Clean Air Action Fund, a légszennyezés csökkentésével foglalkozó nonprofit szervezet hirdetését találta a @YosephHaddad által közzétett tweetben, amely tévesen azt állította, hogy a CNN felvételein egy palesztin színész látható. A tweetet, amely nem tartalmazott közösségi bejegyzést, november 21-ig több mint 639 000 alkalommal tekintették meg. (A NewsGuard ugyanebben a tweetben a dán egészségügyi minisztériumhoz tartozó Dán Nemzeti Genom Központ ügynökségének hirdetését is megtalálta).

A Maryland állambeli Baltimore-ban található állami egyetem, a University of Baltimore hirdetését is felfedezték a korábban említett Hinkle-tweet alatt, amely azt állította, hogy egy videón Izrael saját polgáraira lövöldözik.

A @ShadowofEzra által közzétett tweet pedig, amely azt állította, hogy a háború „hamis zászlós” művelet, a Royal Society of Chemistry, egy nonprofit brit tudományos társaság hirdetését mutatta be, amelynek célja a „kémiai tudományok fejlesztése”. A tweetben @ShadowofEzra egy CNN-interjúra hivatkozott, amelyben John Kirby, a Nemzetbiztonsági Tanács szóvivője elérzékenyül, miközben a Hamász 2023. október 7-én Izrael ellen elkövetett támadásáról beszél. „John Kirby élőben sírni kezd a CNN-en” - írta @ShadowofEzra. „Kell még több bizonyíték, hogy ez egy álcázott támadás volt?”

Módszertan:

2023. november 13. és november 22. között a NewsGuard 30, a háborúval kapcsolatos félretájékoztatást előremozdító tweetet elemzett, amelyeket 10 olyan fiók tett közzé, amelyet a NewsGuard korábban az Izrael és a Hamász közötti háborúval kapcsolatos félretájékoztatás szuperterjesztőjeként azonosított. A NewsGuard a „félretájékoztatási szuperterjesztő” fogalmát úgy határozta meg, hogy azok minősülnek ilyennek, akik három vagy több, a háborúval kapcsolatos hamis vagy kirívóan félrevezető állítást terjesztettek, és több mint 100 000 követővel rendelkeznek az X-en. A fiókok közül sokan háromnál jóval több hamis vagy kirívóan félrevezető, a háborúval kapcsolatos állítást terjesztettek.

A különböző felhasználók programozható hirdetési élményének szimulálásához a NewsGuard virtuális magánhálózatokat (VPN) használt - egy olyan eszközt, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy úgy böngészhessenek az interneten, mintha egy másik országban lennének -, és ismételten frissítette mind a 30 tweet oldalát. A NewsGuard minden egyes tweet esetében böngészett az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Olaszországban, és legfeljebb 25 alkalommal frissítette az oldalt. A NewsGuard legfeljebb ötször görgetett, hogy „újratöltse” a feedet, mivel egy adott tweetre adott válaszok nem mindegyike jelenik meg az adott tweet képernyőjén.

A 10 fiók áttekintése során az elemzők a háborúval kapcsolatos félretájékoztatást tartalmazó bejegyzések „válaszok” részében megjelenő hirdetéseket keresték. A válaszok – és az azok között szereplő hirdetések – közvetlenül a tweetek alatt jelennek meg.

Az X nemrégiben beperelte a Media Matters for America-t egy cikk miatt, amelyet a progresszív érdekvédelmi csoport tett közzé arról, hogy prominens márkák hirdetései szélsőséges tartalmakat hordozó fiókok feedjében jelentek meg. Ebben az ügyben az X azt állította, hogy a Media Matters úgy hozta létre e márkák és az említett tartalmak párosítását, hogy az általa használt X-fiókok csak a prominens márkák egy kiválasztott csoportját és csak a szélsőséges tartalmú fiókok egy kiválasztott csoportját követték, létrehozva ezzel az X perében egy „életidegen” helyzetet, amelyben e márkák hirdetései az említett tartalmak mellett jelennek meg, és így „rosszindulatúan előállított, egymás melletti képeket” hoztak létre.

Anélkül, hogy spekulálnánk ezen állítások valóságtartalmával kapcsolatban, meg kell jegyeznünk, hogy a NewsGuard módszertana különbözött attól a módszertantól, amelyet X szerint a Media Matters for America alkalmazott:

A NewsGuard nem manipulálta a mintát azzal, hogy szelektíven követett bizonyos márkákat vagy fiókokat. Ehelyett a NewsGuard elemzői olyan virális tartalmakat vizsgáltak, amelyek természetes módon jelentek meg a platformon, és amelyeket saját személyes X-fiókjaikon mutattak meg nekik.

Elon Musk valószínűleg nagyon meg fogja bánni ezeket a lépéseit, talán nem is sokára.

*Brand Danger: X and Misinformation Super-spreaders Share Ad Money from False or Egregiously Misleading Claims About the Israel-Hamas War


Latest

Szele Tamás: Navalnij halála

Szele Tamás: Navalnij halála

Ma új fejezet kezdődött Oroszország történetében, aminek az elejét, meglehet, vérrel írják. De ha minden jól megy, a közepétől visszatérnek a tintához.

Members Public